Wie parkeert waar?

Wie parkeert waar?

Een gedegen kennis van de verschillende doelgroepen vormt de kern van proactief parkeerbeleid volgens Casper Stelling en Luuk Peters van onderzoeksbureau MuConsult. “Met een gedetailleerde effectinschatting van parkeermaatregelen per doelgroep kun je de lusten en lasten van de autoluwe stad rechtvaardig verdelen.”

Verder lezen

SHPV is er voor alle gemeenten in Nederland

SHPV is er voor alle gemeenten in Nederland

Er zijn in Nederland ongeveer 120 gemeenten met een hoge parkeerdruk die betaald parkeren in hun verordening hebben opgenomen. Bijna alle gemeenten gebruiken hiervoor het NPR. Maar ook voor gemeenten met een lagere parkeerdruk wil SHPV van dienst zijn.

Verder lezen

Hoe dan? 

Hoe dan? 

Ferenc van Damme, communicatiestrateeg, energetisch therapeut, schrijver, dichter, participatie beleidsontwikkelaar bij Studio Vers Bestuur van de provincie Overijssel, winnaar van de Galjaard Prijs 2016 voor beste communicatie in de non-profit sector, lid van de expertcommissie Brenninkmeijer (participatie Klimaatbeleid) voor de Tweede Kamer en de enige ambtenaar in Nederland met 3 Grammy nominaties en een Edison op zijn naam, leidt een vurige inspiratiesessie gebaseerd op overtuigende feiten, onderzoeken en cijfers, inspirerende praktijkervaringen, gezond verstand en werkbare inzichten.

Verder lezen

Terugblik 2022

Terugblik 2022

Donderdag 10 maart vond in Rotterdam het Nationaal Congres Parkeren en Mobiliteit plaats. Tijdens het congres kwamen mobiliteitsprofessionals uit Nederland en België samen om te praten over ontwikkelingen en trends op het gebied van parkeren en mobiliteit. Belangrijkste conclusie: We moeten op een slimme en flexibele manier met elkaar samenwerken.

Verder lezen

Op de kaart zetten van parkeercapaciteit

Op de kaart zetten van parkeercapaciteit

Parkeeronderzoek is al lange tijd meer dan alleen het achterhalen van de parkeerdruk in een paar straten. Met een parkeeronderzoek wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de herkomst of het motief van geparkeerde voertuigen. Dit kan voor enkele straten, een wijk of soms zelfs voor een hele stad. Met behulp van anpr-scanauto’s is de data steeds betrouwbaarder en nauwkeuriger en door deze data met tabellen, grafieken en kaarten leesbaar te maken kan een verkeerskundige vaak in één oogopslag zien hoeveel voertuigen geparkeerd staan in een wijk, waarom zij hier staan, hoelang zij hier staan en ga zo maar door. Maar eigenlijk begint een parkeeronderzoek altijd bij de capaciteit. Hoeveel voertuigen passen er in een stad, wijk of straat? Hoeveel gehandicapten plaatsen of laadplaatsen zijn er aanwezig?Pas na het in beeld brengen van de capaciteit kan de rest van het onderzoek beginnen. 

Verder lezen

Terug naar boven