Op 1 januari 2022 heeft Haarlem een krachtige zet gedaan om de stad te beschermen tegen vervuilende vrachtwagens door de instelling van een milieuzone. Deze zone heeft als doel de uitstoot van verontreinigende stoffen in het stadsverkeer te verminderen en daarmee bij te dragen aan een gezondere leefomgeving en de bestrijding van klimaatverandering.
Soepel parkeren en betalen op het congres met WPS PAY
Na een inspirerende dag op het Nationaal Congres Parkeren en Mobiliteit in Schouwburg Het Park, wil je zonder zorgen betalen voor parkeren. Dankzij de nieuwste betaalmethode WPS PAY is dat eenvoudiger dan ooit.
De eerste indruk van een stad: parkeergarages
Nu gemeenten er steeds vaker voor kiezen om auto’s te parkeren in parkeergarages in plaats van op straat, gelden parkeergarages steeds meer als eerste indruk van een binnenstad. En voor een optimale eerste indruk krijg je vaak maar één kans. Maar wat maakt een parkeergarage nou eigenlijk goed? Aan welke eisen moet die voldoen?
Van Blauwe zone naar Reductiezone
Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten. Blauwe zones zijn inmiddels een zeer bekende verschijning. Elke middelgrote gemeente maakt er wel gebruik van. Inmiddels zijn er echter steeds meer gemeenten die de blauwe zone afschaffen. Blauwe zones zijn doorgaans plaatsen waar parkeerplaatsen gedurende een beperkte tijd gratis beschikbaar zijn voor automobilisten, maar dit systeem heeft zijn nadelen. Betaald parkeren kan deze nadelen aanpakken en tegelijkertijd de gemeente extra inkomsten opleveren.
De uitdagingen van Hoorn
Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar hoort echter wel een verandering van denken en gedrag bij, onder meer op het gebied van parkeren en mobiliteit. Een grote uitdaging waar Hoorn de komende tijd mee aan de slag gaat.