Parkeren of niet parkeren? Dat is de vraag

Parkeren of niet parkeren? Dat is de vraag

Het verlagen van de parkeernormen bij nieuwbouw is een steeds populairder beleidsmiddel. Gemeenten moeten wel, hoe anders kunnen ze voldoende woningen in de stad bouwen. Of zit het toch anders? Giuliano Mingardo pleit op het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit samen met Rob Ebbing voor een andere aanpak. “Let op! Er is geen enkel signaal dat het autobezit minder wordt.”

Weinigen in Nederland zullen zoveel kennis hebben van parkeerbeleid als de geboren Italiaan Giuliano Mingardo. Hij is senior onderzoeker gespecialiseerd in parkeerbeleid en stedelijke mobiliteit aan de Erasmus Universiteit, waar hij bijna 25 jaar werkt, en promoveerde in 2016 zelfs op dit onderwerp aan de TU Delft.

Die jarenlange ervaring leerde hem dat de mobiliteitsbehoefte van mensen complex is. Deelmobiliteit en 15-minutensteden zijn veelbelovende concepten, maar bieden niet altijd een afdoende antwoord op alle verplaatsingsbehoeften. Simpel gezegd: Nederlanders willen gewoon een auto hebben (en liefst ook voor de deur).

"Lagere parkeernormen worden populairder onder beleidsmakers. Vanuit bepaalde aannames van het beleid is het begrijpelijk, maar het botst met de wensen van mensen. Dat is de wake-up call die ik bij de sessie wil geven”, zegt Mingardo. “Ik snap de trend en het beleid, maar het heeft niks te maken met de realiteit. Er is geen enkel signaal dat het autobezit minder wordt. De nieuwe generaties zijn helemaal niet anders dan de oudere generaties.”

Vriend van de stad

Mingardo gaat zelfs nog een stapje verder. “Sterker, er is een serieuze kans dat in de toekomst de rol van de auto verandert. Momenteel is het vijand nummer 1 van de stad, maar er is een kans dat in de toekomst het de beste vriend wordt. Want de auto begint met vehicle-to-grid een steeds belangrijker onderdeel te worden om het elektriciteitssysteem in balans te houden. Dus het laatste wat je dan wil is een stad zonder auto’s.”

Er wordt door beleidsmakers te makkelijk gedacht dat mensen zonder auto in de stad willen wonen. “In Nederland zijn geen steden zoals New York, Parijs of Londen waar je bijna alles kunt doen zonder auto, omdat het ov-systeem zeer uitgebreid en efficiënt is. Zelfs niet in Amsterdam of Rotterdam”, gaat Mingardo verder.

Hij kijkt ook vooruit: over 10 tot 15 jaar zullen de meeste auto’s elektrisch zijn en wordt Europese energie grotendeels uit duurzame bronnen opgewekt. “Op dat moment vervalt het argument van luchtvervuiling vrijwel volledig,’ stelt Mingardo. ‘Het wordt dan maatschappelijk én politiek steeds moeilijker te rechtvaardigen waarom mensen geen auto zouden mogen hebben of gebruiken.”

Parkeerrechten

Het maakt de interactieve sessie van hem en Rob Ebbing van Spark Parkeren op het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit op 1 juli in Leiden tot een must voor iedereen die zich bezig houdt met gebiedsontwikkeling en mobiliteit, van beleidsmakers tot projectontwikkelaars of gebiedsontwikkelaars. Welke oplossing krijgen zij van Mingardo en Ebbing?

"We moeten een manier vinden om samen te leven met de auto. Een stad met alleen fietsen en lopen kan niet. Een stad vol auto’s met gratis parkeren evenmin. Ergens daar tussen in, kunnen we een manier vinden. En dan moet je denken aan parkeerrechten, dus wie heeft de rechten om in de stad te parkeren? Die oplossing komt terug in onze sessie.”

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven