Programma

 

  • TijdTitelSprekerType
  • 09:30 - 10:00Inloop  20240314

    Welkom, de koffie en thee staan klaar!

  • 10:00 - 10:15Opening door wethouder René AssendelftRené  Assendelft van Gemeente Hoorn 20240314

    Wethouder René Assendelft van Gemeente Hoorn wenst iedereen welkom. 

    Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar hoort echter wel een verandering van denken en gedrag bij, onder meer op het gebied van parkeren en mobiliteit. Een grote uitdaging waar Hoorn de komende tijd mee aan de slag gaat.

    Lees hier het interview dat wij onlangs hielden met René Assendelft.

    Door René Assendelft van Gemeente Hoorn

  • 10:15 - 11:15Keynote Daan Quakernaat - Ga kathedralen bouwen  20240314

    Inspirator Daan Quakernaat houdt in zijn betoog deelnemers van het NCPM een spiegel voor. Quakernaat is wars van, zoals hij dat noemt, ‘regelzucht’. Regels en protocollen hebben weliswaar nut, maar ze kunnen ook verlammend werken of overbodig zijn, zo is hij van mening. Hij verwijst naar vroegere tijden, toen men begon met het bouwen van een kathedraal zonder vastomlijnd plan en precieze bouwtekening. Doen, leren, bijstellen, zuchten en bidden én weer door, was het motto. Ongetwijfeld een uitgangspunt dat schuurt met de dagelijkse gang van zaken in de wereld van parkeren en mobiliteit. Met name parkeerbeleid hangt aan elkaar van regeltjes.

  • 11:15 - 11:45Pauze  20240314
  • 11:45 - 12:30Deelsessies Meerdere sprekers 20240314
  • 11:45 - 12:30Proef autoluwe binnenstad SneekGilbert  Mulder van Royal HaskoningDH  20240314

    Veel verkeer in de binnenstad van de Friese stad Sneek heeft geen bestemming in de binnenstad. Dit doorgaande verkeer neemt alleen maar toe, en dit heeft invloed op de leefbaarheid en veiligheid in de binnenstad. Daarom is de gemeente op 2 januari een proef begonnen om de binnenstad autoluw te maken. Op een paar plekken in de stad komt een doorrijverbod. Op die manier wordt het doorgaande verkeer verminderd, maar blijven de woningen, winkels en parkeerplaatsen bereikbaar.

    In deze parallelsessie vertelt de gemeente graag over de aanleiding, het plan en de uitdagingen die een autoluwe stad met zich meebrengt.

    Door Gilbert Mulder van Royal HaskoningDH

  • 11:45 - 12:30Pelmolenpad - autoluwe woonwijkJeffrey  Croes van Gemeente HoornDieuwertje de Vries van Gemeente Hoorn  20240314

    Op het Pelmolenpad wordt een nieuwe autoluwe woonwijk tegen de binnenstad van Hoorn gerealiseerd. Het westelijke gedeelte met ongeveer 300 woningen is zelfs autovrij. In totaal worden er ruim 600 woningen gerealiseerd. Er is veel interesse voor de nieuw te ontwikkelen woningen. Daarbij wordt er positief gereageerd op de verminderde aanwezigheid voor auto’s. Toch loopt de gemeente Hoorn tegen uitdagingen op. Hoe zorg je voor bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten? Wat doe je met het omliggende gebeid, waar de auto rijkelijk aanwezig? In deze parallelsessie neemt de gemeente Hoorn u mee naar de toekomst en de totstandkoming daarvan.

    Door Jeffrey Croes van Gemeente Hoorn, Dieuwertje de Vries van Gemeente Hoorn

  • 11:45 - 12:30Digitalisering van de parkeerketenChantal van der Wolk van Gemeente HoornAnnita  Smit van Gemeente Hoorn  20240314

    Digitalisering van de parkeerketen zorgt onder andere voor een positievere gebruikers ervaring, betere handhaving en verbeterde dagelijkse sturing. In Hoorn is de hele parkeerketen inmiddels gedigitaliseerd en datagedreven georganiseerd. Van het betalen van je parkeerticket en het aanvragen van je ontheffing tot de dagelijkse aansturing van de scanauto. Hoe dit in Hoorn precies werkt en wat de voordelen en nadelen zijn vertellen wij in deze parallellsessie.

    Door Chantal van der Wolk van Gemeente Hoorn, Annita Smit van Gemeente Hoorn

  • 11:45 - 12:30Omgaan met weerstand (bij een verlaagde parkeernorm)Boris  Peters van Shift Gedrag  20240314

    Een lagere parkeernorm kan flinke weerstand veroorzaken bij inwoners. Maar hoe ga je daar nu mee om?

    Het begrijpen van psychologische aspecten is cruciaal om een succesvolle verandering teweeg te brengen. Shift Gedrag vertelt je tijdens deze sessie daarom meer over psychologische weerstand die kan ontstaan wanneer mensen iets moeten doen waar zij niet om gevraagd hebben.

    We gaan dieper in op verschillende methoden om weerstand te verminderen en gewenst gedrag te bevorderen. We bespreken verschillende strategieën en technieken om inwoners mee te krijgen met de verandering, in dit geval een verlaagde parkeernorm.

    Door Boris Peters van Shift Gedrag

  • 12:30 - 13:30Lunch  20240314
  • 13:30 - 15:00Excursies Meerdere sprekers 20240314
  • 13:30 - 15:00Excursie StadsstrandPerry  Veenstra van Gemeente HoornHans  Manten van Gemeente Hoorn  20240314

    In Hoorn op de nieuwe oeverdijk ligt het grootste aan een meer gelegen stadsstrand van Nederland. De oeverdijk is een nieuwe, zandige dijk die voor de bestaande dijk aan de waterzijde is aangelegd. Sinds 2015 werkt de gemeente samen met de Provincie, Hoogheemraadschap en Alliantie Markermeerdijk om de dijkversterking en de nieuwe recreatiemogelijkheden goed op elkaar af te stemmen. In 2023 is het eerste gedeelte van het strand open gegaan. In 2024 wordt het tweede gedeelte voor publiek opengesteld. Het stadsstrand ligt op loopafstand van het station. Voetgangers en fietsers krijgen de ruimte. De auto is te gast. Voor wie toch met de auto komt, kan de auto straks parkeren op één van de ecologische parkeerplaatsen bij het strand. Het stadsstrand is voor zowel de inwoners van Hoorn als voor de inwoners uit de regio een unieke plek om te recreëren en te verblijven.

    Door Perry Veenstra van Gemeente Hoorn, Hans Manten van Gemeente Hoorn

  • 13:30 - 15:00Excursie Poort van HoornBastine  Speksnijder van Gemeente HoornDieuwertje de Vries van Gemeente Hoorn  20240314

    Voor de ruim 210.000 inwoners van Hoorn en de regio Westfriesland is de Poort van Hoorn hét mobiliteitsknooppunt. Dagelijks maken duizenden reizigers en bezoekers gebruik van dit gebied, met directe verbindingen van en naar de Randstad. De Hoornse gemeenteraad heeft december 2023 groen licht gegeven voor een van de grootste ontwikkelingen van Hoorn. Nu de raad het bestemmingsplan, het financiële plan en het beeldkwaliteitsplan heeft vastgesteld, kan de gemeente starten met de daadwerkelijke realisatie. Naast een enorme opwaardering van het OV-knooppunt, komt hier een nieuwe en levendige stadse omgeving met ongeveer 500 woningen en andere voorzieningen. Het stationsgebied is het hart van de Poort van Hoorn, en het fundament voor de groei van Hoorn.

    Door Bastine Speksnijder van Gemeente Hoorn, Dieuwertje de Vries van Gemeente Hoorn

  • 13:30 - 15:00Excursie Binnenstad HoornJeffrey  Croes van Gemeente HoornChantal van der Wolk van Gemeente Hoorn  20240314

    De prachtige historische binnenstad van Hoorn is uniek te noemen. Met de mooie pakhuizen, gezellige pleinen, historische haven en het uitgebreide aanbod aan kunst, cultuur, winkels en horeca heeft de stad veel te bieden. De kleine, smalle straatjes die destijds zijn ontworpen voor paard en wagen leveren voor de mobiliteit van nu uitdagingen op. Vragen zoals, willen we de auto nog in de binnenstad hebben? Wat is een redelijke afstand om bezoekers te laten parkeren? En wat betekent de groei van de stad voor het verkeer? Dit zijn vragen die actueel zijn.

    Door Jeffrey Croes van Gemeente Hoorn, Chantal van der Wolk van Gemeente Hoorn

  • 13:30 - 15:00Excursie Pelmolenpad - Autoloze woonwijkMonika  Pieroth van Gemeente Hoorn  20240314

    Het Pelmolenpad is onderdeel van de Poort van Hoorn. De ontwikkeling van het Pelmolenpad voorziet in de grote vraag naar nieuwe, stedelijke woontypen voor jonge mensen en gezinnen die in Hoorn willen wonen. Het wordt een autoluwe wijk met in totaal 610 huur- en koopwoningen. De partijen willen een groene en autoluwe woonwijk realiseren met aandacht voor groen en ruimte voor ontmoetingen. De fietser en wandelaar krijgt ruim baan in het gebied.

    Geen parkeerplaatsen meer op straat, toepassing van deelvervoer en alle ruimte voor fietsers en voetgangers. Dit is het ideale beeld van een autoluwe wijk. Maar hoe krijgen we de automobilist uit zijn auto? Dat is de belangrijkste vraag.

    Door Monika Pieroth van Gemeente Hoorn

  • 15:00 - 15:15Pauze  20240314
  • 15:15 - 15:45Gesprekstafels - Hoe verbinden we de verschillen?  20240314

    In het Wereldcafé komen alle deelnemers bij elkaar om de ervaringen van deze inspirerende dag uit te wisselen. Wat neem jij van vandaag mee waar je morgen al mee aan de slag gaat?

  • 15:45 - 16:00De oogst van de dag samen met wethouder René AssendelftRené  Assendelft van Gemeente Hoorn 20240314

    Om de circkel rond te maken, sluiten we met elkaar en met René Assendelft samen deze inspirerende dag af. Met, als voorschot, hopelijk de conclusie dat de gemeente Hoorn een aantal boeiende verhalen heeft gedeeld die de deelnemers een stap verder helpen met hun uitdagingen van nu. En vice versa. Dat Hoorn zelf ook vanuit andere gemeenten en organisaties input heeft gekregen om hun eigen visie, beleid en projecten mee aan te scherpen. 

    Door René Assendelft van Gemeente Hoorn

  • 16:00 - 17:00Borrel  20240314
Terug naar boven